Quatre motius potents per combatre l’estrès laboral fent esport

45 minuts de running, un bon partit de pàdel amb amics, una volta amb bici, una classe de Zumba,… Alguna vegada t’has preguntat perquè aquestes activitats et fan oblidar l’estrès diari i et fan sentir millor?

L’estrès és un mecanisme que té el nostre cos per fer front a aquelles situacions que percebem com una amenaça. Quan creiem que estem en perill o ens sentim amenaçats, el nostre cos activa una resposta psicofisiològica que ens prepara per enfrontar-nos a aquesta situació. El nostre cervell dona ordres de segregar unes hormones anomenades adrenalina, noradrenalina i cortisol. De cop augmentem el nostre ritme cardíac, la nostra respiració, la nostra pressió arterial i suem. Els nostres sentits s’aguditzen i es volca glucosa al torrent circulatori per tal de portar gasolina a dojo als nostres músculs. Ja estem a punt per fer dues coses, enfrontar-nos a la situació o marxar a tota velocitat.

Aquest mecanisme sofisticat, que ens fa tremendament eficients en situacions puntuals, quan es produeix de forma repetida és el causant de gran quantitat de problemes de rendiment, benestar i salut. Tant és així que a ell s’associen efectes com l’esgotament, contractures musculars, insomni i pèrdua de memòria. També malalties com la depressió, la diabetis, malalties cardíaques i la vulnerabilitat a malalties de llarg termini com el càncer.

Avui et donem 4 motius potents per utilitzar una de les millors receptes per combatre els efectes de l’estrès, l’exercici físic. Allà van:

1.La pràctica d’activitat física és una bona manera de donar sortida a aquesta acumulació d’energia. Com hem comentat, l’estrès és un mecanisme que prepara de forma espectacularment ràpida el nostre cos per fer dues coses, lluitar o fugir. Si a l’oficina no podem pegar al jefe ni fugir a mig matí, llavors sortir a córrer, pedalar o nedar sortint de la feina serà una bona manera de consumir aquesta energia i tornar el nostre cos a un estat de menys tensió.

2.Fer exercici físic ens fa sentir millor. En el cos de les persones que pateixen estrès crònic hi trobem gran quantitat de cortisol, l’hormona de l’estrès, i si podéssim observar el seu cervell hi trobaríem una baixa quantitat de dopamina, una hormona que estimula els centres del plaer del cervell i que s’encarrega de fer-nos sentir molt bé. (Carol A. Shively). Per això quan estem estressats no estem de gaire bon humor. Quan fem activitat física, a més de les famoses endorfines, segreguem hormones com la dopamina i la serotonina. Si a més la practiquem amb amics també segregarem oxitocina. Totes aquestes que hem anomenat: serotonina, dopamina, endorfines i oxitocina entre altres, podríem dir que són les estrelles del rock del nostre cervell que ens faran sentir millor i ens faran estar de més bon humor.

3.L’activitat física activa la reparació, creixement i naixement de neurones al nostre cervell. Experiments realitzats per neurocientífics amb rates de laboratori van descobrir que el volum de l’hipocamp (àrea del cervell associada a la memòria i l’aprenentatge) de rates sotmeses a estrès es veia reduït (Rahman MM, Callaghan CK). En aquesta part del cervell es perdien connexions neuronals i hi havia neurones que morien. Ara bé, els neurocientífics també han demostrat que la pràctica esportiva fa que segreguem una proteïna anomenada BDNF (factor neurotròfic derivat del cervell) que facilita la reparació de les neurones, n’augmenta les connexions i també possibilita la neurogènesi (naixement de noves neurones) a l’hipocamp. (Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain. John J. Ratey)

4.L’exercici físic produeix una hormona a les parets del cor que “talla l’aixeta de l’hormona de l’estrès”. Investigacions molt recents han descobert que, quan fem esport, a les fibres del cor es segrega una hormona anomenada ANP (pèptid natriurètic auricular). En altres investigacions han descobert que aquesta hormona ANP afecta el circuit de neurotransmissors que es desencadena al cervell per produir cortisol (la que ja hem dit que era l’hormona de l’estrès) a les glàndules suprarrenals. L’efecte de l’ANP doncs afecta a aquestes comunicacions disminuint la producció de cortisol, i per tant reduint els efectes de l’estrès.

 

Així doncs, ja tens 4 motius de pes per practicar exercici físic de forma regular.

Cal tenir en compte que no tots els tipus d’exercici físic són efectius per reduir l’estrès. Entrenaments de molta intensitat i durada, com per exemple els entrenaments que persegueixen un alt rendiment esportiu, no contribueixen de la mateixa manera que altres en la reducció de l’estrès. (això ja és cosa d’un altre article)

A continuació et deixem cinc consells sobre el tipus d’activitat física per contrarestar els efectes de l’estrès:

  • Busca quina és la teva activitat física preferida i amb quines persones desitges practicar-la. Si no trobes l’activitat o entorn que t’agrada, canvia les vegades que faci falta fins trobar-la. Recorda que el fet de practicar una activitat que t’agradi és la clau per convertir-la en un hàbit sostingut en el temps.
  • Durada recomanada, entre 30 minuts i 1 hora
  • Exercici físic aeròbic, intensitat moderada.
  • No el practiquis en una hora molt propera a la d’anar a dormir. L’exercici físic ens activa el cos i podria ser que si el practiquem prop de l’hora d’anar-nos al llit ens costi agafar el son.
  • Assessora’t amb un professional que et mostri com estructurar les teves sessions i com adaptar-les a la teva vida diària.

 

Ara et toca a tu, toca moure’s!!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.