Estrès i ansietat. Escenari actual coronavirus.

Estem passant uns temps difícils. La situació actual de la pandèmia del Coronavirus al nostre país i les mesures adoptades pels governs ens impulsen a un aïllament a les nostres cases i a la percepció d’una amenaça constant.

De la mateixa manera que ens cuidem físicament amb la higiene i evitant desplaçaments innecessaris i visites als nostres familiars d’edat avançada, hem de cuidar-nos també a nivell psicològic i emocional.

De manera inconscient l’estat d’alarma i vigilància es va integrant en cada minut del nostre dia a dia provocant, en alguns casos estrès i ansietat.

Què té la situació actual que ens pot generar estrès?

L’escenari actual té totes les característiques que els científics han descrit d’un agent estressant:

  • Novetat
  • Impredictibilitat
  • Sensació de falta de control
  • Percepció d’amenaça constant

L’estrès em pot afectar a nivell emocional?

Sí. L’estrès activa entre altres coses centres de el cervell responsables d’emocions negatives com la por, l’ansietat o la ira. L’activació repetida d’aquestes zones ens pot fer més sensibles (temporalment, mentre duri l’agent estressant) a l’aparició d’aquestes i altres emocions negatives.

Què més li passa al meu cos a causa de l’estrès?

En una situació d’estrès, l’activitat hormonal derivada de les ordres que dóna el cervell a el cos segrega principalment tres hormones: adrenalina, noradrenalina i glucocorticoides (cortisol per als amics). Tot aquest festival fisiològic provoca un augment del ritme cardíac, de la tensió arterial, de la respiració, del nivell de glucosa en sang, i altres fenòmens.

L’estrès afecta al meu sistema immunitari?

Sí i aquest és el principal motiu pel qual està redactat aquest article. L’estrès crònic (sostingut en el temps) afecta el correcte funcionament de sistema immunitari, baixant l’eficiència de les nostres defenses (els nostres amics els limfòcits). L’estrès no ens posa malalts però ens fa més vulnerables. Això en la situació actual no ens ho podem permetre.

Què puc fer per gestionar l’estrès provocat per l’escenari actual?

Moltes coses (per fi donem bones notícies), a continuació us donem algunes pautes, que els científics, que estudien el fenomen de l’estrès, afirmen que funcionen per disminuir-lo.

  1. Mou-te. Encara que estiguem tancats a casa, mou-te, fes exercici. Pautes d’exercicis, escales, sessions de ioga de youtube, etc. L’exercici disminueix l’efecte de l’estrès. En breu en les xarxes de Amtté aportarem informació d’activitat física a casa. Estigues connectat.
  2. Controla la teva dosi de Coronanotícies, Desconnecta’t. Tenim tots els mitjans donant de forma contínua informació sobre el coronavirus. Si bé cal estar informat, estar exposat les 24h a aquesta informació no ens ajudarà per a res. Gradua les hores que estàs exposat a aquesta informació i la resta del temps llegeix, estudia, fes altres activitats on no sentis per res la paraula coronavirus.
  3. No t’aïllis, mantingues el contacte amb els teus via telemàtica. El contacte social és una de les activitats que ajuda més a gestionar l’estrès. Encara que no ho podem fer directament, utilitza els mitjans telemàtics per no perdre el contacte. Ah! i quan truquis, no ho facis només per parlar del virus!
  4. Menja bé. Recorda que som el que mengem. Amb això li estaràs fent un favor al teu cos, ajudant-lo a mantenir-se sa.
  5. Meditació. Si la practiques, són dies perfectes per utilitzar-la. La meditació literalment apaga els centres de el cervell responsables de l’estrès i les emocions negatives i ajuda a activar altres centres responsables d’emocions més positives.
  6. Parla de les teves emocions amb els teus éssers estimats. Parlar de les emocions personals ajudarà a mantenir-les a ratlla.

 

Dóna-li fort al coronavirus, cuida’t física, mental i emocionalment.

 

Marc Pujol

Responsable de factor Humà d’Amtté

Leave a Reply

Your email address will not be published.