De rondos i paraules a l’empresa

És impossible no haver vist mai un rondo. En algun programa d’esports, en el telenotícies o en algun mitjà especialitzat. Es tracta d’un exercici que practiquen alguns equips de futbol en els seus entrenaments on un grup de jugadors es passa la pilota en rotllana i dos d’ells al centre intenten tallar les passades per robar la pilota. Es tracta d’un exercici que va incorporar de forma assídua en Johan Cruyff als entrenaments del Barça i que ara utilitzen molts equips (especialment els que practiquen el sistema de joc de posició).

Té moltes variants i, els que hi entenen expliquen que aquest exercici/joc, permet millorar principalment dues habilitats: la orientació del cos per rebre i donar la pilota i la tècnica de passada. Molts entrenadors defineixen aquestes habilitats com una base tècnica per executar el seu sistema de joc i realitzen uns minuts de rondo en tots els seus entrenaments.

Per tant, la resposta a perquè practiquen rondos és òbvia. Bàsicament perquè la passada és la base del seu joc i cal entrenar-la sempre, tot i que són professionals i porten tota la vida rebent i passant pilotes.

Està clar que en l’entorn esportiu la passada és una interacció entre jugadors.

Si fem una analogia a l’entorn corporatiu, què és la passada?

La passada, en l’entorn corporatiu provablement és la comunicació interpersonal en totes les seves disciplines. Bàsica pel joc que es desenvolupa a les empreses. Necessària i entrenable. Del seu nivell d’execució en depèn el resultat de les interaccions entre els jugadors de l’empresa i per tant en depèn també el seu èxit col·lectiu.

Com comuniquem i com passen la pilota és especialment transcendent pel bon funcionament de l’equip. Tant en l’execució de la passada, la conversa, el discurs o el correu electrònic, com en saber llegir el joc, endevinant on vol que li passis la pilota o com prefereix ser comunicada aquella persona. Les seves possibilitats de joc es veuran condicionades en funció de com li passem la pilota, de la mateixa manera que la forma com li comuniquem afectarà la presa de decisions o el seu estat emocional.

Hauríem d’entrenar i reforçar les habilitats de comunicació de forma contínua com fan els equips professionals esportius? tot i portar tota una vida comunicant-nos?

 

Marc Pujol

Entrenador de Factor Humà Amtté

Leave a Reply

Your email address will not be published.