Cuida’ls, entrena’ls, uneix-los i tindràs autèntics destructors de problemes

No conec cap empresa ni cap organització on no hi hagi problemes. Es generen de forma constant. Formen part de la nostra rutina diària i a vegades fins hi tot ens ofeguen. Però altres vegades, pensant-ho bé, no són tant dolents. Simplement existeixen i de tant en tant ens serveixen per créixer. De fet, amb altres enginyers i companys de professió, sovint fem servir aquella frase que diu “el dia que no haguem de solucionar problemes perdrem la feina”.

En nombroses ocasions, l’envergadura o la complexitat dels problemes fan que un individu sol no els pugui solucionar. En aquests casos es requereixen equips de persones per enfrontar-s’hi. Allò que diuen de que la unió fa la força.

La pregunta clau és, perquè hi ha equips de persones capaços de enfrontar-se i fer miques problemes extremadament complexos i altres equips que s’ofeguen en un got d’aigua?

Està clar que els coneixements i les habilitats personals dels integrants de l’equip hi tenen molt a dir però, quin paper hi juga l’actitud? Són molts el gurus del món del lideratge i el management que han insistit en que la correcta actitud per enfrontar-se als problemes pot marcar la deferència per solucionar-los amb èxit.

Així doncs, potser el més interessant ara no és definir quina actitud cal desenvolupar si no com fomentar-la.

Com fomentem l’actitud necessària si som els líders o caps de l’equip?

Aquí et deixem una fórmula de com fer-ho. És la suma de 3 accions:

CUIDA’LS, ENTRENA’LS, UNEIX-LOS

CUIDA’LS. Quants dels membres del teu equip consideren que el líder els cuida? Que té cura d’ells? Que els escolta? Que els té en compte? Que els hi dedica el temps necessari? Que fa tot el possible perquè estiguin bé? Així doncs, per aconseguir aquesta primera acció caldrà escoltar-los, tenir-los en compte, dedicar-los temps, i fer el possible perquè estiguin bé. Prova-ho, a partir de demà, bloqueja 20 minuts més del teu temps diari i dedica’ls a escoltar la teva gent. Observa si canvia alguna cosa i tu mateix treu-ne les conclusions.

ENTRENA’LS. Dóna’ls tot allò que necessiten per poder fer la seva feina el millor possible. Això inclou el fet de formar-los i entrenar-los en coneixements i habilitats perquè puguin ser eficients. Possibilita que es desenvolupin constantment i el rendiment de l’equip augmentarà exponencialment.

UNEIX-LOS. No n’hi ha prou amb ser bons i estar cuidats, cal estar cohesionats. Un equip cohesionat és aquell on la comunicació flueix com l’aigua, les relacions entre les persones són exquisides, la solidaritat i el treball col·laboratiu es troba en tots els racons, i el sentiment de pertinença a l’equip és enorme. La cohesió és la força que manté els equips units i n’augmenta el rendiment. Per tant, sigues origen i potencia totes aquelles activitats que enforteixin les relacions entre els membres de l’equip. Crea espais de comunicació, dins i fora la feina que augmentin els nivells de confiança.

Si realitzes aquestes tres accions, agafa’t fort i corda’t el cinturó, ja només hauràs d’agafar el volant de tant en tant per donar direcció. Estaràs construint autèntics destructors de problemes. Qui no voldria tenir-ne uns quants a la seva empresa?

Leave a Reply

Your email address will not be published.