Com carregar les piles dels equips?

El moment de fatiga actual requereix una reenergització, una bona xeringada d’energia que ens permeti afrontar els reptes d’aquest 2022. En el context actual els equips que disposin d’aquesta energia marcaran la diferència.

Durant les nostres trobades i formacions a les empreses acostumem a fer una pregunta a les persones que hi assisteixen: “Si penses en l’any passat, què és el primer que et ve al cap?”. Durant el 2017, 2018 i 2019, la resposta més freqüent a aquesta pregunta era “les vacances, vaig anar a…”. També hi abundaven respostes com, “casament”, “feina nova” i “mort d’alguna persona propera”. Totes aquests records estaven gravats a foc a les ments dels assistents degut a la forta càrrega emocional que comportaven. Si ens situem al 2020 i 2021, les respostes predominants estan sent: “pandèmia”, “confinament”, “cansament”, “ansietat i estrès”.

Les respostes a aquestes preguntes descriuen amb fidelitat el moment d’esgotament mental i emocional que vivim. És necessari emprendre accions per intentar revertir-lo. Però com ho fem? Hi ha alguna recepta màgica? Una pastilla? Algun influencer que ens pugui fer un speech motivacional?

La resposta a aquestes preguntes és, sí, hi ha una recepta, no és màgica però si que requereix valentia. No podem esperar que l’energia ens vingui de fora com per art de màgia, no es tracta d’endollar ningú a la corrent. L’energia ha de néixer en les persones que ja formen part de l’equip. La millor manera que aparegui sempre serà COMPARTINT TEMPS DE QUALITAT JUNTS. Proveir d’espais on les persones es puguin relacionar de manera directa. Necessitem restaurar les relacions, la confiança i l’empatia a través de trobades presencials, moments que facilitin converses sinceres i profundes. Escoltar, entendre i compartir seran la base d’aquest treball de recàrrega de piles.

Els equips de persones de les empreses quant temps poden aguantar sense compartir estones de qualitat? Fins quan poden aguantar només compartint minuts de pantalla?

La situació sanitària requerirà fer-ho amb tots els requeriments de seguretat, però en algun moment necessitem fer un pas endavant, amb la mescla idònia de responsabilitat i de valentia.

L’energia sorgirà de dins d’aquestes estones de qualitat. Si no sabem com crear-les o dinamitzar-les, busquem ajuda, que un professional les dinamitzi. Provablement les persones dels equips de l’empresa agrairan aquest espai on compartir i carregar piles de forma col·lectiva.

Les inèrcies emocionals són un aspecte clau a les empreses que impacta de forma directe en el benestar de les persones i el seu rendiment. Deixar que l’estat emocional i mental es degradi és una irresponsabilitat. Cal actuar i posar fil a l’agulla.

Només ens cal fer cas a 3 paraules: TEMPS, QUALITAT i JUNTS.

 

Marc Pujol

Responsable de Factor Humà Amtté