Aprofitem les vacances per generar hàbits saludables

L’estiu acostuma a ser una època durant la qual ens ho permetem tot: mengem desordenadament i més fora de casa de l’habitual, bevem una mica més, potser fumem i tot, trenquem els nostres hàbits del son… I sovint tornem més cansats de les vacances del que havíem començat, ens costa tornar a agafar el ritme a la feina i patim la mal dita, depressió post-vacances.

Val la pena fer canvis durant les vacances, trencar amb les rutines, buscar noves motivacions, evadir-nos… És el moment ideal per introduir al nostre dia aquells hàbits que durant l’any no sabem com encabir-los i, per mandra, els anem apartant.

Us proposem una sèries d’actuacions senzilles que ens poden ajudar a utilitzar les vacances per agafar uns hàbits saludables que, si durant l’any som capaços de mantenir, agrairem profundament. Però ja parlarem de com podem gestionar aquests hàbits amb la feina i les obligacions familiars, ara centrem-nos amb el que tenim per davant: les vacances.

Aprofitant que és una època amb horaris molt més flexibles, ens podem permetre llevar-nos i aprofitar la fresca del matí per sortir a caminar. Si ens trobem a la zona de la costa, el mar està preciós a aquestes hores, si som a la muntanya, la calma s’apoderarà de nosaltres i si som a la ciutat tindrem la sensació de ser els amos i senyors dels carrers. Ho podem fer sols o amb companyia, animar a la parella o, fins i tot als fills, i fer-ho atractiu per a tota la família pot ser una experiència divertida.

No cal que intentem aconseguir amb dues setmanes el que no hem fet amb anys, cal ser progressius i començar per sortides curtes i suaus i anar augmentant el temps, el ritme i complicant el terreny. Sinó l’estrès que ens generarà serà superior als beneficis.

La qüestió és començar. Potser els primers dies ens haurem d’obligar, però arribarem al punt de necessitar-ho. Quan sentim aquesta necessitat és que ja hem adquirit l’hàbit.

Si no ens agrada caminar, podem trobar altres activitats com la bicicleta, els esports d’aigua, córrer, fer excursions per la muntanya, jugar a esports d’equip. I si no ens agrada a fer-ho a primera hora del matí, tot i que us convidem a provar-ho, es pot fer durant la resta del dia que per alguna cosa el tenim tot per davant.

Un altre punt a tenir en compte quan parlem d’hàbits saludables és l’alimentació. Comencem la jornada amb un bon esmorzar, combinant fruita fresca, la fruita d’estiu és màgica i deliciosa, hidrats de carboni en forma de torrades, cereals sense sucres afegits, flocs i proteïna en forma de pernil, ou, tonyina, iogurts o llet.

Procurem de no picar durant el matí i, ja que l’estiu és temps de vermouts i terrasses, els podem preparar ben sans amb fruita seca no fregida, olives, fruits del mar, etc.

Amb la calor els àpats copiosos no senten massa bé, a casa és més fàcil controlar el que mengem, però si sortim a menjar a fora podem procurar combinar primers plats amb amanides, cremes fredes, etc. I ens permetem un bon segon. Perquè un dia ens mengem unes bones postres no passa res, però també val la pena tirar pels sorbets, les amanides de fruita fresca, els sucs de fruita natural, els granissats, etc.

Potser els primers dies ens costarà renunciar a depèn quins aliments i quins àpats, però quan ens acostumem a aquest tipus d’aliment ja no en volem cap altre. Ens dóna vitalitat, energia, bon humor i benestar tant a nivell fisiològic com psicològic.

Si ens ho proposem per vacances com un benefici i no com una obligació quedareu sorpresos amb el resultat. No perdem res en provar-ho, l’excusa del temps… ara no la tenim!

Us hi animem fermament. En parlem a la tornada!

BONES VACANCES!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.